Clicky

20170723

BMW R1200RT, van model Sahara naar model Touring

De BMW R1200RT modellenreeks 2010-2014 zijn fantastische motoren met slechts een paar ontwerp foutjes. Een probleem, die opgelost is in de R1200 LC, is de hoge temperatuur in de kuip. Dit wordt veroorzaakt door de oliekoeler die onder de koplamp gemonteerd is. Door de onderdruk in de kuip wordt als het ware de (warme) lucht die uit de oliekoeler komt de kuip in gezogen (zeker met het grote Wunderlich scherm). Hierdoor is de temperatuur daar 6 a 7 graden hoger. 

Ik had al eens aan de deskundigen van de BMW RT Forum gevraagd hoe dat op te lossen. Na uitgebreide feedback heb ik besloten om de koeler naar beneden te verplaatsen. Na het zien van de oliekoeler van de R1200R heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik op onderdelenjacht gegaan. Op eBay stond een tweedehands R1200R koeler + slangen te koop. 

R1200R koeler + slangen
 Het "pikkie" bovenop de koeler valt in een uitsparing in de kap die voor de aandrijfriem van de dynamo zit.
Kap R1200R (links, met uitsparing voor de koeler) en R1200RT
De beugel wordt op de drie onderste bevestigingspunten van de kap gemonteerd. Op de beugel wordt de koeler geschroefd.

Oliekoeler bevestigingsbeugel




 Gemonteerd ziet het er dan zo uit:
Vervang de bestaande olieleidingen voor die van R1200R. Je kan gebruik maken van bestaande montage punten op het motorblok.
R1200R olieleiding rechts

 
R1200R olieleiding links
Een van de uitdagingen was de beugel waarop de zijpanelen bevestigd wordt. Die zit in de weg en ik heb daar een beugel voor gemaakt.
Beugel
Nadeel is dat de panelen ongeveer 3cm meer naar "buiten" staan. Ook moeten er beugeltjes gemaakt worden om het positie verschil op te vangen.
Het past nu allemaal we maar het is niet een geweldig mooie oplossing. In de herfst ga ik de twee bevestigings beugels inkorten zodat de panelen weer op hun originele plek zitten.

Kosten:
  • Oliekoeler + slangen (eBay): $258 (EUR235)
  • Oliekoeler beugel: EUR23
  • Deksel: EUR40 
  • Lekkere koele lucht: onbetaalbaaar
Totaal: ongeveer EUR400.

Maar nu eerst de bergen in! Alle passen in Zwitserland en Oostenrijk zijn open!

UPDATE: Bij de Hornbach zag ik deze beugels liggen:
Verend en met een moer voor de beugel. Precies wat ik nodig heb!

Ik heb de twee bestaande "uithouders" voor de bevestiging van de fairing van de beugel geslepen, de beugel geschuurd en geschilderd en d.m.v. twee van die Hornbach beugels de fairing weer op de originele plaats gemonteerd.

Geheel gemonteerd ziet het er zo uit:


No comments :

Post a Comment

Real Time Web Analytics